ROLNEMEN

Deze les zijn we begonnen door een bijeenkomst te hebben met elkaar. Tijd om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Fijn om te merken dat je niet de enige bent die het ‘best wel pittig vind’.

Geen probleem, maar… laat de moed niet zakken! Ieder gebaar telt en ondertussen komen we ergens.

15
Je moet inloggen om voor deze quiz te slagen.

De vorige les ging over classifiers. Tijdens de Masterclass heb je meer gehoord over wat je nu met die classifiers kunt doen. Rolnemen doe je door de plaats van de spreker in het verhaal over te nemen. De directe reden zouden we in het NE zeggen. Er zijn 3 mogelijkheden om rolnemen te herkennen en te gebruiken.

  1. MIMIEK (wat je doet met je gezicht)
  2. HOUDING (wat je doet met je bovenlichaam, naar voor/achteren of links/rechts)
  3. BLIKRICHTING (waar je naar kijkt met je ogen. Dit hoeven geen dingen te zijn die je echt kunt zien, maar je kunt je ook voorstellen (visualiseren) dat iets of iemand naast je staat)

Classifiers helpen je om de situatie neer te zetten in je gebarenruimte. Daar kun je dan makkelijk aangeven wat je rolneemt.

Gebarenruimte:

Bovenaanzicht van de gebarenruimte 1: ben jezelf, 2: is /JIJ/, 3b:(links voor jou) is iemand /HIJ/ZIJ/, /ZIJ/meervoud, /JULLIE/ die je daar plaatst, 3a; gebruik je op dezelfde manier als 3b, maar je kunt niet dubbel plaatsen. Dus als 3a in gebruik is, plaats je iemand anders op 3b.
Dit geeft het vooraanzicht en het zijaanzicht van de gebarenruimte weer.

Lees nog eens het stuk over Ruimtegebruik, Localisatie en Classifiers door in onderstaand document als je niet meer precies weet wat dat ook alweer is.

Bekijk nog eens rustig onderstaand filmpje ‘Slow Motion Portrait Tony Bloem’. Stel de afspeelsnelheid lager in, zodat je ook echt rustig dit filmpje tot je kunt nemen. Zie jij rolnemen? Zie je classifiers? Zo ja, welke? Waar?

https://youtu.be/cNx_yZ-P5F0

Huiswerk

Doen

  1. Oefen elke dag minimaal 30 minuten.
  2. Ga naar het MINI-GEBARENWOORDENBOEK en zoek deze woorden op /OPHALEN/, /INFORMEREN/, /MOGEN/ en /AANDOEN/.
  3. Bekijk de aflevering ‘De Doven’ van ‘De Hokjesman’
  4. Het lexiconfilmpje vind je hier: Tijd, Kleuren, Spelletjes + 6 Extra

Inleveren

  • Schrijf na het kijken van de Hokjesman minimaal 3 punten op die je opvielen tijdens het kijken naar deze aflevering. Noem iets wat nieuw voor je is, iets wat je al wist en iets wat je raar/vreemd vindt. Inleveren via de Leeromgeving.
  • Maak van elke onderstaande foto een filmpje waarin jij op de plek van de fotograaf staat. Wat zie je? Gebaar dat. Stuur dit via Whatsapp naar mij toe. De gebaren voor /AUTO/ en /GLIJBAAN/ zijn extra toegevoegd.
  • Inleveren eind week 5

Wil je zien hoe je deze gebaren maakt? Kijk dan de 6 Extra!